Praktyki zawodowe w Portugalii

Praktyki zawodowe w ramach projektu PO WER – drugi wyjazd

Młodzież z klasy III Technik Spedytor oraz IV Technikum ochrony środowiska wraz z opiekunami p. Tomaszem Jagodzińskim i p. Grzegorzem Jaroni wyjechali na długo i niecierpliwie (także ze względu na obostrzenia w związku z pandemią) na praktyki zawodowe do miejscowości Braga w Portugalii. Uczniowie wraz z nauczycielami spędzili w Bradze 2 tygodnie, natomiast z krótką wizytą wyjechały z uczniami dyrektor szkoły p. Jolanta Ozimek oraz nauczycielka zajmująca się w naszej placówce praktykami zawodowymi – p. Ilona Mróz. Wyjazd (wylot) nastąpił z lotniska w Krakowie w piątek 23 października 2020 roku

Pierwszy dzień pobytu

W sobotę 24 października 2020 r. na drugi dzień po przylocie, gospodarze zorganizowali nam wycieczkę, która przybliżyła nam uroki i historię miasta, w którym mieliśmy spędzić dwa tygodnie, pracując i wypoczywając. Miasto Braga jest miejscowością z jedną z najstarszych (albo najstarszą) katedrą w Portugalii. Miasto leży nad rzeką Cavas i niespotykany klimat stylowych uliczek.

Wycieczka do Porto

Kolejnego dnia 25 października udaliśmy się do pięknej miejscowości Porto. Miasto leży nad rzeką Duoro i właśnie z perspektywy statku płynącego środkiem rzeki mogliśmy podziwiać uroki miasta, szkoda tylko, że w deszczu, ale o tej porze roku deszcze w tej części Europy to norma. Nie zakłóciło nam to jednak radości zwiedzania, bo zwiedzać w Porto (drugie, co do wielkości miasto w Portugalii) można dużo, na przykład jedna z największych, ale też i chyba najpiękniejszych księgarni na świecie – księgarnia Lello – podobno zakręcone schody tej książnicy zainspirowały słynną pisarkę J. K. Rowling, autorkę Harrego Pottera.

Czas do pracy – praktyki zawodowe

Po pięknym okresie wycieczek i zwiedzania najbliższego otoczenia naszego miejsca pracy przyszedł czas na realizację głównego celu naszej wizyty w tym gościnnym kraju. Gościnnym, bo zarówno nasi opiekunowie, jak i pracodawcy byli dla nas niezwykle mili, a w takiej atmosferze miło się też pracuje. Nasza codzienna praca zaczynała się o 9.00, a kończyła o 17.00. A praktyki odbywaliśmy w firmach Ferreirolux, EcoMovimento i Braval

Po tygodniu pracy – kolejna wycieczka 🙂

W drugą sobotę naszego pobytu w Portugalii nasi gospodarze zorganizowali nam kolejną wycieczkę. Tym razem zwiedzaliśmy miasto Guimaraes, ale też mieliśmy okazję oglądać bezkres Oceanu Atlantyckiego. Miejscowość, którą zwiedzaliśmy, jest pierwszą stolicą Portugalii – tu urodził się pierwszy władca państwa, a centrum miasta z klimatycznymi wąskimi uliczkami i kościołami zostało wpisane na listę UNESCO. W Guimaraes oglądaliśmy m.in. piękny zamek – pierwszą siedzibę portugalskich królów.

Niedziela 1 listopada

1 listopada w Portugali jest, tak jak u nas obchodzony jako Dzień Wszystkich Świętych. Tego dnia (niedziela) zorganizowaliśmy nasz czas wolny wedle własnego uznania, niektórzy zostali w hotelu, inni udali się na spacer, by obejrzeć nie poznane jeszcze zakątki Bragi.

Drugi tydzień pracy 2 – 5 listopada

Kolejny tydzień praktyk i zarazem kolejny tydzień zdobywania doświadczenia w rzeczywistych warunkach pracy. Po śniadaniu o godzinie 7.00 wyruszaliśmy do naszych firm, gdzie pracowaliśmy pod czujnym okiem naszych pracodawców. Czas mijał szybko, a w czwartek był nasz ostatni dzień praktyki zawodowej, w piątek zaś wcześnie rano ruszyliśmy na lotnisko, by wrócić do kraju.

Ostatni dzień w Bradze

Nasz ostatni dzień w Portugalii spędziliśmy bardzo pracowicie. Rano do pracy, natomiast wieczorem zostaliśmy zaproszeni na uroczystą kolację, podczas której rozdano nam upominki i certyfikaty. Żal było się rozstawać, ale zostaną z nami miłe wspomnienia i doświadczenie zawodowe, jakie zdobyliśmy w gościnnej Portugalii.

Wylot do Polski

W piątek wczesnym rankiem o godzinie 3.00 mieliśmy pobudkę, potem przejechaliśmy z Bragi na lotnisko w Porto, o 7.30 wylot do Krakowa, a stamtąd busem do Szczawna-Zdroju.